تاریخچه و مراحل تصفیه آب

مراحل تصفیه آب

درباره تاریخچه تصفیه آب و فاضلاب فرضیه ها و داستان های زیادی وجود دارد.  ولی اطلاعات کمی هستند تا بتوانیم بگوییم در گذشته خیلی دور مردم چگونه آب را تصفیه می کردند. چیزی که خیلی مهم است، سطح بهداشت جوامع و اینکه چه تاثیر بسزایی بر توسعه آن کشورها دارد. بهداشت یک کشور نشان از پیشرفته بودن آن کشور در سیاست و اقتصاد آن کشور است.  این نشان دهنده اهمیت به تکامل بشری در آن کشورهاست.

محققان همواره در جستجوی و تحقیق در زمینه چگونگی اندازه گیری و کنترل میزان آلودگی های محیط زیست هستند. آنها نتایج و تجربیات تحقیقات خود را طی برنامه های بهداشتی ارائه می دهند.  این تجربیات می تواند الهام بخش ما برای مواجهه با چالش های آینده باشد.  زیرا محیط زیست میراثی است که باید به آیندگان خود بسپاریم.

بهداشت اصطلاحی است که در درجه اول برای توصیف نحوه استفاده و دفع ایمن فضولات انسانی و سایر مواد زائد مورد استفاده قرار می گیرد. رابطه بین انسان و آب و بهداشت از گذشته بسیار چشمگیر بوده است و عوامل بسیاری مانند فرهنگ، اجتماع، عوامل دینی و… بر تاریخچه تصفیه آب تاثیر داشته است.  اهمیت آب آشامیدنی تمیز از دوران باستان مورد توجه بوده است ولی این بهداشت عمومی تا قرن 19 برای عموم قابل درک نبود و بعد آن با درک این مسئله بهداشت شکل عمومی پیدا کرد و از اهمیت برخوردار شد.

تاریخچه تصفیه آب و فاضلاب

تاریخ باستانی: اولین اقدامات جهت تصفیه آب که با یکجا نشینی در کنار رودخانه ها شکل گرفت. روش هایی باستانی تصفیه آب مانند جوشاندن و قرار دادن در معرض نور خورشید بود.

دوره رومی: مصریان توانستند با شناخت خاصیت انعقادی آلوم شیوه های قدیمی چون جوشاندن و قرار دادن در برابر نور خورشید رد کنند.  پس از آن رومیان پیشتازان عرصه تصفیه آب و فاضلاب بودند در آن زمان کانال های دفع فاضلاب و آب انبار ها احداث شدند.

تاریخچه تصفیه آب

عصر تاریکی بهداشتی: زمان درگیری و آشوب در یونان تمامی دستاوردها نابود شد و مردم در زمینه بهداشت دچار مشکلات فراوان شدند.  

عصر روشنگری بهداشتی و عصر صنعتی: دوران طلایی ابداع میکروسکوپ و کشف میکروارگانیسم های  مخفی در آب باعث ابداع روش های جدیدی برای تصفیه آب شد.

  • فیلترهای ماسه ای کند (Slow Sand Filters) که از متد شستشوی معکوس استفاده می کردند.
  • سیستم فیلتراسیون شنی سریع (Rapid Sand Filters) که شبیه روش اول بود با این تفاوت که برای سرعت بخشیدن به روند فیلتراسیون باید در مرحله اول یک مرحله اضافه انعقاد را می گذراند و سپس وارد سیستم فیلتراسیون جهت فیلتر به روش اسمز معکوس میشد.

عصر استانداردهای سختگیرانه زیست محیطی: رشد سریع جمعیت باعث بروز انواع آلودگی ها در آب ها شد و نیاز بشر به سیستم های قوی تری چون استفاده از مواد شیمیایی برای گند زدایی و تصفیه مانند کلر، اوزون و. . .  را بیشتر کرد.

انواع آلودگی آب

آلودگی با منشاء زیست شناختی

الف) باكتری ها: منجر به بیماری وبا، حصبه، لپتوسپیروزیس و بیماری ناشی از یرسینیا آنتروكولیتیكا و ناراحتی گوارشی ناشی از كمپیلوباكتری ها می شوند.

ب) ویروس ها: هپاتیت‌های ویروسی، فلج اطفال، بیماریهای ناشی از ویروس های كوكساكی، اكو و گاستروآنتریت ویروسی.

ج) پروتوزوئرها: آمیبیازیس، ژیاردیازیس، بالانتیدیازیس، نگلریافاولری مولد مننگوآنسفالیت آمیبی و اكانتاموبای عامل مننژیت و ناراحتی تنفسی.

د) كرم های انگلی: بیماری خارش شناگران، آسكاریازیس، هیداتیدوز، دراكونكولوس، بیماری ناشی از كرم قلابدار و كرم نواری ماهی.

ه) سموم تولیدی از سیانوباكتری ها: سمومی كه ایجاد ناراحتی كبدی می کنند، این سموم توسط میكروسیستیس، اسیلاتوریا، آنابنا و نودولاریا كه مسمومیت كبدی ناشی از آن‌ها طی 24 ساعت پس از خوردن، فرد را از پای در می آورد.  در صورتی كه ارگانیسم‌های فرصت طلب، با تراكم زیادی در آب باشند موجب عفونت های مختلفی در پوست، مخاط، چشم، گوش، بینی و گلوی افراد حساس یا با مقاومت پایین می گردند.  

آلودگی آب با منشاء شیمیایی

آلاینده های شیمیایی با اشكال متفاوت كه از زباله های صنعتی و فضولات جامد و مایع شهری حاصل می شوند منابع آب را بیش از پیش تهدید می نمایند.  این آلاینده ها عبارتند از حلال ها، سیانید، فلزات سنگین، اسیدهای آلی و معدنی، مواد ازته، مواد سفید كننده، رنگ ها، رنگدانه ها، سولفیدها، آمونیاك، مواد سمی و انواع گوناگون تركیبات آلی كشنده موجودات زنده.

آلاینده های شیمیایی نه تنها می توانند بطور مستقیم بر سلامت انسان آسیب برسانند؛ بلكه از راه تجمع در آبزیان بطور غیرمستقیم هم می توانند بر انسان اثر كنند.  آلاینده های شیمیایی موجود در آب ممكن است ایجاد آسیب های سمی حاد یا مزمن پاتولوژیكی در انسان شوند.  

آلایندهای شیمیایی و برخی املاح طبیعی در آب منجر به سختی آب می شوند.  سختی آب مربوط به املاح خاصی است كه در آب وجود دارد این املاح شامل كاتیون های كلسیم، منیزیم، استرانسیم، آهن، آلومینیوم، منگنز و مس می باشد كه با آنیونهای بی كربنات، كربنات كلرید، سولفات، سیلیكات و نیترات به صورت محلول در آب وجود دارند.  

 آلودگی ناشی از مواد شوینده (Detergents)

سورفکتانت ها، یک سری مواد شیمیایی هستند که برای تامین بهداشت عمومی جوامع بطور وسیع استفاده شده و در نهایت به فاضلاب ها و آب ها وارد می شوند سورفکتانت ها یک سری ترکیبات شیمیایی سنتزی خطی هستند که پایه آنها الکیل بنزن سولفانات (ABS) است.  همچنین مواد شوینده دارای مقدار زیادی تری پلی فسفات هستند که با کلسیم کمپلکس می دهند و آنها را خنثی می کنند بنابراین مواد شوینده کف می کند.  همچنین بخشی الودگی شیمیایی ناشی از سایر مواد شیمیایی و فلزات سنگین موجود در فاضلاب ها و پساب ها است.

آلودگی های صنعت کشاورزی

مصرف بی رویه کودهای شیمیایی  از جمله مونو آمونیوم فسفات، مونوپتاسیم فسفات، (باعث افزایش یون نیترات و فسفاتت در آب ها) و سموم دفع آفات نباتی (حشره کش ها، آفت کش ها و. . )در صنایع کشاورزی و دامپروری. بسیاری از اوقات، برای تصفیه رسوبات معدنی با روش اسمز معکوس از آنتی اسکالانت استفاده می‌کنند. 

سایر آلوده کننده های منابع آبی:

  • صنایع نفت و پتروشیمی
  • آلودگی حرارتی ناشی از تخلیه فاضلاب ها
  • آلودگی منابع آب زیرزمینی
  • جامدات و رسوبات  ناشی از فرسایش و شستشوی خاک

مراحل تصفیه آب

نیاکان ما همیشه در تلاش جهت تصفیه آب برای پیشگیری از انتقال بیماری های واگیردار و تهیه آب غیر سخت با مواد معدنی کمتر بودند.  آنها از یون های سدیم جهت جایگزین کردن مواد معدنی سختی زا در آب بهره می جستند. فرآیند و مراحل تصفیه آب ممکن است در مکان های مختلف بر اساس موقعیت جغرافیایی کمی متفاوت باشد اما اساس و پایه این فرایند یکسان است.  برای تصفیه آب های سطحی پس از انتقال آب به محل تصفیه خانه، فرآیند تصفیه فیزیکی مقدماتی شامل (آشغال گیری و خذف ترکیبات زائد) صورت می گیرد.

تصفیه شیمیایی عبارت است از افزودن برخی مواد شیمیایی خاص برای حذف مواد کلوییدی و ذرات موجود در آب و فاضلاب.  به صورت کلی برای تصفیه آب شهری (یا صنعتی) و استفاده از آن مراحلی انجام می شود که عبارتند از:

  • فیلتراسیون اولیه ( برای حذف ناخالصی ها و ذرات بزرگ)
  • انعقاد و لخته سازی
  • ته نشینی
  • فیلتراسیون ( حذف مواد و لجن های ته نشین شده ناشی از مراحل قبل)
  • گندزادایی و ضد عفونی
  • فلوئور زنی
  • تنطیم Ph
  • دکلره کردن
  • برخی فرآیندهای خاص

انعقاد و لخته سازی در تصفیه آب

روندی است که طی فرآیند شیمیایی توسط مواد اولیه تصفیه آب منجر به تجمع ذرات معلق می شود. آلومینیوم سولفات (آلوم) و یا پلیمرهای آلومینیوم به عنوان یک ماده موثر جهت تشکیل ذرات کوچک (کلوییدی) و لخته شدن ذرات در آب استفاده می شود.  در اثر پیوند این ذرات، ذرات بزگتر تشکیل شده که به آنها (floc) می گویند.  در اینصورت راحت تر و سریعتر ته نشین می شوند و جداسازی و فیلتر کردن آنها راحتتر انجام می شود.  این فرآیند تنها شامل خنثی سازی بارهای الکتریکی نیست و می تواند برای اهداف دیگری نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

تفاوت انعقاد و لخته سازی

از نظر علمی انعقاد و لخته سازی دو مقوله جدا از هم هستند. انعقاد روندی است شیمیایی و لخته سازی به روند فیزیکی اطلاق می شود. ولی در تصفیه آب این دو را نمی توان از یکدیگر مجزا دانست. در فرایند انعقاد ذرات دارای بار خنثی می شوند تا امکان چسپیدن به یکدیگر و تشکیل ذراتی بزرگتر را پیدا کنند، اما در فرایند لخته سازی مولکول های بزرگ و بلندزنجیر ذرات معلق را در بر گرفته و باعث ته نشینی آنها می شوند. از این رو انعقاد را می توان یک فرآیند شیمیایی و لخته سازی را فیزیکی قلمداد کرد.

انعقاد (Coagulation)

انعقاد در تصفیه آب عبارت است از خنثی نمودن ذرات معلق دارای بار الکتریکی مشابه به منظور ناپایدار سازی کلوئید ها (ذرات) با افزودن مواد منعقد کننده که بار منفی کلوئید ها را خنثی می کند.  این مواد شامل نمک های با چگالی بار (مثبت) زیاد و کم محلول در آب مثل یون های (Al3+,Fe3+) می باشد.  ذرات با بار مشابه هم نسبت به یکدیگر دافعه دارند اما با افزودن منعقدکننده ها، این بارها خنثی شده و قابلیت اتصال به یکدیگر را پیدا می کنند.  این کار باعث می شود تا ذرات میکروفلوک شکل بگیرند.

لخته-سازی در تصفیه آب

مواد منعقد کننده مانند یک پل ذرات کلوئیدی را به یکدیگر نزدیک کرده و آنها را به یکدیگر متصل می کند و  در واقع افزایش مواد منعقد کننده بار منفی ذرات معلق را خنثی می کند و آنها را پایدار می کند که باعث درشت تر شدن آنها می شود. منعقدکننده ها نمک های آلومینیوم و نمک های آهن به همراه ترکیبات پلی الکترولیت (کمک منعقد کننده) هستند.

مزیت های استفاده از منعقد کننده ها

  • با صرفه بودن از نظر اقتصادی (ارزان قیمت هستند)
  • نا محلول بودن در pH های خنثی
  • لخته سازی (Flocculation)

توده های تشکیل شده از تجمع ذرات ناپایدار به صورت ذرات درشت ته نشین می شوند و بعد از آن توسط فیلتراسیون از آب جدا می شود.  لخته سازی مناسب به 15 تا 45 دقیقه زمان نیاز دارد.  زمان بر اساس شیمی آب، دمای آب و شدت مخلوط شدن تعیین می شود.  دما جزء کلیدی در تعیین مقدار زمان مورد نیاز برای تشکیل توده است. در نهایت اغلب برای سرعت تشکیل توده و استحکام و وزن توده، پلیمرها به مخلوط افزوده می شوند.  

ترکیبات مورد استفاده برای انعقاد:

  • آلوم
  • پلی آلومینیوم کلراید
  • سولفات فرو
  • سولفات فرو

ترکیبات استفاده شده در لخته سازی:

  • پلی الکترولیت های دارای جرم مولکولی کم تا زیاد
  • پلی اکریل آمید

ترکیبات معرفی شده تنها به عنوان مثال هستند و قطعا ترکیبات متنوعی را می توان برای این دو فرآیند به کاربرد.  

ته نشینی در تصفیه آب

ته نشینی یا شفاف سازی یکی دیگر از مراحل تصفیه آب است.  این مرحله شامل انتقال مخلوط به حوضچه ته نشینی می باشد.  آب محتوی مواد منعقد کننده در این استخرها به مدت 2 الی 4 ساعت بدون بهم زدن باقی می ماند و لجن تشکیل می شود.

بعد از مرحله انعقاد آب وارد حوضچه های ته نشینی  میشود  تا فلوک ها به آرامی براساس وزن خود و به دلیل جاذبه ته نشین شوند.  در حوضچه های ته نشینی آب هم زده نمی شود تا ذرات درشت فرصت ته نشینی داشته باشند.  فلوک هایی که در حوضچه ته نشین می شوند لجن نامیده می شوند.  

ته نشینی در تصفیه آب

تانک ها یا حوضچه های معمول مورد استفاده در ته نشینی شامل حوضچه های مستطیلی معمولی، حوضچه های تغذیه مرکزی، حوضچه های تغذیه جانبی(محیطی)، و حوضچه های جریان چرخشی هستند.

در دستگاه های تصفیه‌ متعارف، زمان نگهداری مورد نیاز برای ته نشینی می تواند از 2-6 ساعت متغیر باشد.  زمان نگهداری باید بر اساس ظرفیت کلی فیلتر زمانیکه فیلترها درحال عبور دادن2gal/min/ft2 از شن و ماسه سطحی هستند، باشد.  برای دستگاه هایی با توان فیلتراسیون بالاتر، زمان نگهداری بر اساس میزان فیلتر شدن 3تا4 gal/min/ft2 از ناحیه‌ی شن و ماسه است.  زمان لازم به وزن توده، دمای آب، و چگونگی به حالت آرام رسیدن حوضچه بستگی دارد.

عوامل موثر بر روی ته نشینی

  • یکنواختی جریان آب سرتاسر حوضچه
  • لایه بندی آب به علت اختلاف دما بین آب ورودی و آبی که از قبل در حوضچه بوده
  • انتشار گازهایی که منجر به حباب های کوچک بر روی جامدات معلق می شود. این حباب ها باعث افزایش و شناور شدن ذرات جامد می شود.  همانطور که کف ترجیح می دهد شناور باشد تا اینکه به عنوان لجن ته نشین شود.
  • تجزیه توده ای که قبلا تشکیل شده است.
  • اندازه و تراکم توده

فیلتراسیون

فرآیند فیلتراسیون شامل صاف کردن، ته نشینی و جذب سطحی است.  همچنانکه توده به فیلتر منتقل می شود، فضاهای بین دانه های فیلتر مسدود شده و حذف افزایش می یابد.  

فیلتراسیون علاوه بر حذف کردن لجن، و رسوب، توده، جلبک، کرم حشرات، و هر عنصر بزرگ دیگر، به حذف باکتری ها و پروتوزون هایی مانند Giardia lambia و Cryptosporidium کمک می کند.  بعضی از فرآیندهای فیلتراسیون همچنین برای حذف منگنز و آهن استفاده می شوند.

فیلتراسیون در تصفیه آب

بعد از ته نشینی فلوک ها آب شفاف از روی  فیلترهای  تعبیه شده در مسیر آب عبور داده می شود. فیلتر ها انواع مختلفی دارند و عموما از لایه ای از شن و ماسه ساخته شده اند.

  • سطحی مانند کاغذ صافی
  • کیسه ای
  • عمقی یا ثقلی
  • شنی

فیلتراسیون در تصفیه آب

فیلتراسیون، ناخالصی های معلق در آب را گردآوری می کند و کارایی ضدعفونی کننده ها را بهبود می بخشد.  فیلترها به طور منظم توسط عملیات شست و شوی معکوس تمیز می شوند و ذرات براساس اندازه از منافذ  فیلتر ها عبور می کنند.

گند زدایی و ضد عفونی

گندزدایی آب و فاضلاب به از بین بردن عوامل بیماری زا به کمک روش های  فیزیکی و مواد شیمیایی اطلاق می شود. روش های گندزدایی شامل استفاده از مواد شیمیایی (اوزون، کلر و ترکیبات آن) و روش های فیزیکی شامل (گرما دهی،نور،آفتاب و پرتو فرابنفش) است.

گندزدایی با استفاده از مواد شیمیایی

مواد ضدعفونی کننده میکروارگانیسم های  موجود در آب را از بین می برند. انواع متفاوتی از مواد ضدعفونی کننده ها  موجود می باشد:

  • کلر (دوز 2-10 mg/L)
  • دی اکسید کلر
  • اوزون
  • ترکیبات هیپوکلریت

گند زدایی با کلر

کلرزنی علاوه بر گندزدایی منجر به کاهش خوردگی ناشی از H2S  و کنترل کننده بو و میزان رشد لجن و همچنین کاهش BOD  و حذف جلبک و خزه ها و تصفیه فاضلاب ها می شود.  کلر را میتوان به صورت گاز بوسیله دستگاه های کلریناتور به آب و یا پساب جهت گندزدایی اضافه کرد.

كلر به علت داشتن ويژگي اكسيدكنندگي عناصری نظير آهن، منگنز، هيدروژن سولفيد و سيانور را اكسيده مي كند. زمانی که کلر به آب اضافه می شود اسید کلریدریک و هیپوکلرو اسید ایجاد می کند که نقش اصلی را در تصفیه و گند زدایی آب ایفا می کند.

گند زدایی با کلر

استفاده از این ماده اصول و قواعدی دارد که باعث بالا رفتن بهره وری و بازده در سیستم تصفیه آب می شود. موارد مهم شامل صاف بودن و شفافیت آب و عدم وجود ذرات معلق در آن است. پیش از استفاده باید میزان کلر مورد نیاز از طریف محاسبات مشخص شود تا بعد از اتمام فرآیند کلر زنی میزان کلر آزاد باقی مانده مقدار زیادی نباشد. نکته مهم دیگر مدت زمان ماندگاری کلر در آب است که معمولا در شرایط عادی 1 ساعت منظور می شود اگر محاسبات برای میزان کلر مورد نیاز درست انجام شده باشد بعد از طی زمان مذکور باید 0.5 میلی گرم از ماده گفته شده در آب باقی مانده باشد.

دی اکسید کلر

ClO2 به عنوان یک ضد عفونی کننده اولیه برای آب های سطحی که مشکل بو و چشایی دارند استفاده می شود. این ماده یک ضدعفونی کننده قوی است که میکروارگانیسم ها را ازبین می برد و در غلظت های پایین 0. 1 ppm و در رنج گسترده ای از pH  استفاده می شود. ClO2  به دیواره سلولی باکتری ها نفوذ پیدا می کند و با آمینو اسیدها در سیتوپلاسم سلول واکنش می دهد محصول جانبی این واکنش یون کلریت (ClO–) می باشد.  مکانیزم عمل دی اکسید کلر شبیه کلر است با این تفاوت که  این ماده ضرر کمتری برای انسان دارد.  از مزایای دی اکسید کلر خاصیت رنگبری شدید این ماده و عدم تولید بوهای نا مطبوع در حین استفاده در آب می باشد. میزان میکروب کشی آن از گاز کلر بیشتر است.

گندزدایی با هیپوکلریت ها

ترکیبات هیپوکلریت ازجمله هیپوکلریت کلسیم (CaClO2) یا پرکلرین به صورت جامد و هیپوکلریت سدیم (NaClO) یا اب ژاول به صورت مایع  یکی دیگر از  مواد ضدعفونی کننده است که  با مکانیزمی مشابه  کلر و دی اکسید کلر عمل می کنند.  قدرت گند زدایی اسید هیپوکلرو (HClO)  صد برابر بیشتر از یون کلریت (OCl –) می باشد. بنابراین در pH های اسیدی گند زدایی به طور موثرتری صورت می گیرد.

اوزون

اوزون (O3) یک اکسنده قوی  و یک گندزدای موثر در حذف رنگ و بوی آب (قوی تر از اسید هیپوکلرو) است، این ترکیب از سه اتم اکسیژن تشکیل شده است  گازی با بوی تند و ناپایدار است. وقتی اوزون در تماس با بو، باکتری یا ویروس قرار می گیرد پیوند یکی از اتم های اکسیژن شکسته می شود و تنها یک مولکول اکسیژن باقی می ماند. این اتم اکسیژن عامل اکسنده است. اوزون چون ناپایدار است باقی مانده در آب برجای نمی گذارد. از مزایای استفاده از اوزون عملکرد آن در محدوده وسیعی ازpH ،حذف قابل توجه رنگ و کدورت آب، حذف تری هالومتال ها و زدایش آهن و منگنز است. معایب استفاده از اوزون می توان به پرهزینه بودن و ناپایدار بودن آن اشاره کرد.

گندزدایی با اشعه فرابنفش

ضد عفونی کردن را می توان به روش های فیزیکی نیز انجام داد که مهمترین آن استفاده از پرتو های فرابنفش است.  

 

گندزدایی با اشعه فرابنفش

فلوئورزنی

فلوئورزنی آب، نوعی از تصفیه منابع آب با هدف تنظیم غلظت یون فلوئورید آزاد تا یک سطح بهینه است.  این ماده به سلامت دندان ها کمک کرده و از پوسیدگی آنها جلوگیری می کند.  

تنظیم pH

برای تنظیم pH آب و پایداری نرمی آب و کاهش خوردگی در شبکه لوله کشی توزیع آب به آن آهک، سود پرک یا اسید می افزایند.

دکلره کردن آب

برای حذف کلر مازاد در آب که به اصطلاح دکلره کردن می گویند از مواد شیمیایی زیر استفاده می شود:

  • سولفور دی اکسید
  • سدیم متا بی سولفیت
  • سدیم سولفیت
  • تیو سولفات سدیم 

 با توجه به اینکه سولفور دی اکسید گاز خطرناکی است و به صورت طبیعی سمی است. عوامل کاهنده ای مثل متا بی سولفیت سدیم (Na2S2O5)، به آب اضافه می شوند تا مواد اکسنده ای مثل کلر یا پتاسیم پرمنگنات را خنثی سازد. متا بی سولفیت سدیم در تصفیه آب برای کاهش کلر اضافی به (عنوان اکسنده) استفاده می شود. اگر چه هم کروم 3+ و هم کروم 6+ در پساب وجود دارد اما کروم با ظرفیت 6 غالب است بر خلاف بسیاری از فلزات سنگین که به راحتی به عنوان هیدروکسیدهای نامحلول با تنظیم pH رسوب می کنند باید همه کروم موجود به کروم 3 تبدیل شوند. بنابراین از این ماده برای کاهش کروم 6 ظرفیتی و تبدیل به کروم 3 ظرفیتی اسنفاده می شود. سپس با تنظیم pH، کروم 3 به صورت کروم هیدروکسید رسوب می کند. از متا بی سولفیت سدیم به عنوان کاهنده استفاده می شود تا کروم 6 به کروم 3 تبدیل شود. به این ترتیب کروم به وسیله متا بی سولفیت سدیم از فاضلاب و پساب های صنعتی حذف می شود.

فرآیندهای خاص در تصفیه آب

این فرآیند ها جزو مراحل اصلی تصفیه آب به حساب نمی آیند، اما برای برخی کاربری ها مانند آب آشامیدنی مورد استفاده قرار می گیرند.  این فرآیندها عبارتند از:

  • فرآیندهای غشایی
  • جذب با کربن فعال
  • تبادل یون
  • ته نشینی شیمیایی
  • فرآیندهای اکسیداسیون

صنایع شیمیایی تهران، فعال در زمینه تامین و فروش مواد شیمیایی با کیفیت و قیمت بسیار مناسب. جهت ثبت سفارش و دریافت تخفیف های ویژه تماس بگیرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *